۱۳۹۴ مهر ۱۴, سه‌شنبه

انتشار کتاب «از خودگذشتگی – زندگی با مجاهدین ایرانی» به‌قلم استرون استیونسون

استرون استيونسون: من کتابی نوشته‌ام به‌نام «از خود گذشتگی، زندگی مجاهدین ایرانی» که تا اجتماع بزرگ ژوئن در پاریس به‌چاپ خواهد رسید. در این کتاب من تزویرها، خطاها و اشکالات سیاست غرب را در اتحادیه اروپا، ملل‌متحد و آمریکا، در تلاششان برای استمالت از آخوندها افشا کرده‌ام. در این کتاب من 20 مصاحبه مختلف با زنان و مردانی را که در ایران زندانی بوده و شکنجه شده‌اند شرح داده‌ام. در این کتاب من یک فصل کامل را به مارتین کوبلر اختصاص داده‌ام و خیانتی که به ساکنان کمپ لیبرتی و کمپ اشرف توسط کوبلر و یونامی انجام گرفت

کتاب «از خودگذشتی – زندگی با مجاهدین ایرانی» به قلم استرون استیونسون با پیشگفتاری از پاتریک کندی، در 43 فصل و 271 صفحه منتشر شد.
استرون استیونسون در این کتاب ضمن شرح نحوه آشنایی و حمایتش از مقاومت مردم ایران، وقایع اشرف بعد از اشغال عراق و دوران پایدارای پرشکوه مجاهدین را بازگو می‌کند. وی با تشریح حملات جنایتکارانه مزدوران رژیم به اشرفی‌ها و جابه‌جایی اجباری آنها به لیبرتی، از طریق مصاحبه‌های متعدد با زندانیان سیاسی سابق، فرزندان و خانواده‌های شهیدان و مسئولان مجاهدین، به شرح جنایتهای رژیم آخوندی و پایداری اعضای مقاومت ایران در برابر آن پرداخته است.
در صفحه پشت جلد این کتاب درباره تصویر درج‌شده بر جلد کتاب از شهید قهرمان مجاهد خلق زهره قائمی، آمده است:
خانم زهره قائمی همردیف مسئول اول سازمان مجاهدین خلق ایران. در پی انقلاب ضدسلطنتی در سال 1979، زهره قائمی به‌عنوان یک نوجوان، هوادار سازمان مجاهدین شد و علیه رژیم بنیادگرای خمینی فعال بود. وی بعداً دستگیر شد و پنج سال را در زندان به‌سر برد. او بعد از آزادی (از زندان) ایران را ترک کرد و به نیروهای مقاومت ایران در منطقه مرزی ایران و عراق پیوست و سپس به کمپ اشرف در عراق رفت. وی در حمله نیروهای نوری مالکی به اشرف در سال 2009، به‌شدت مجروح شد. هنگامی که در سپتامبر 2013 نیروهای ویژه عراقی در یک قتل‌عام بی‌رحمانه او را به‌همراه 51تن دیگر به‌نحوی خودسرانه اعدام کردند، وی فرمانده کمپ اشرف بود.

استرون استیونسون در مقدمه کتاب خود می‌نویسد:
این کتاب به مریم رجوی و خواهران و برادران بی‌شمار دیگر در سازمان مجاهدین خلق ایران تقدیم می‌شود که من افتخار همکاری و کارزار با آنها را یافتم. از خودگذشتگی آنها و از خودگذشتگی سازمان مجاهدین خلق ایران طی چندین دهه، یک منبع الهام‌بخش بوده است.
با تشکر فراوان از تعداد بسیاری از دوستانم در سازمان مجاهدین خلق ایران و مقاومت ایران به‌خاطر ساعتهای طولانی که آنها صرف ویرایش و تصحیح فاکت‌ها، تاریخ‌ها، زمانهاو مکانها کردند و به‌طور خاص به‌خاطر دوستی و مهربانی‌شان طی سالیان طولانی.
استیونسون: «از خودگذشتگی» نشان می‌دهد چه‌طور اشتباهات، تزویرها و خطاهای غرب مستقیماً به گسترش داعش منجر شده و به وقایع فاجعه‌باری که اکنون خاورمیانه را فراگرفته و نشان می‌دهد چه‌طور (رژیم) ایران از این فرصت برای گسترش نفوذ بدخواهانه خود به سراسر منطقه استفاده کرده، نشان می‌دهد چه‌طور غرب باد کاشت و اکنون دارد توفان درو می‌کند.
من کتاب «از خودگذشتگی، زندگی با مجاهدین ایرانی» را نوشتم تا داستان آنها را بازگو کنم. داستانی از خشونت و سرکوب قرون‌وسطایی به‌دست مستبدان فاشیست حاکم بر ایران. به‌مدت 5سال من رئیس هیأت رابطه با عراق در پارلمان اروپا بودم؛ یعنی می‌توانستم به منطقه سفر کنم و خودم سیاست شکست‌خورده مماشات غرب را به‌چشم دیدم. اکنون که بازنشسته شده‌ام در موقعیتی هستم که واقعیتی را که دیده‌ام فاش کنم، درباره دولت دست‌نشانده در بغداد که دستوراتش را از تهران می‌گرفت و تلاش می‌کرد 3500 پناهنده بی‌گناه را که در کمپ اشرف و کمپ لیبرتی زندانی بودند نابود کند، در حالی که ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا بی‌تفاوت ماندند و هیچ کاری نکردند، این یک اقدام کلاسیک خیانت بود».

پاتریک کندی در مصاحبه با سیمای آزادی تلویزیون ملی ایران درباره انگیزه خود برای نوشتن پیشگفتار کتاب «از خودگذشتگی» گفت:



من پیشگفتاری برای این کتاب مهم، به نام «فداکاری»، به قلم استرون استیونسون نوشته‌ام. اولاً به‌دلیل این‌که استرون استیونسون یک رهبر حقوق‌بشری اصولی بسیار برجسته است و او از جانب همه ما در سراسر جهان که به حقوق‌بشر اهمیت می‌دهیم سخن می‌گوید و ما می‌دانیم که مسأله کلیدی در اعمال و حمایت از حقوق‌بشر این است که به‌طور دقیق تاریخچه نقض حقوق‌بشر را ثبت کنیم. او این کار را در این کتاب انجام می‌دهد. او این کار را به‌طرز تأثیرگذاری انجام می‌دهد، چرا که آنچه او در این کتاب به‌رسمیت می‌شناسد این است که هر چند ما تاریخ را می‌دانیم، هم‌چنان در غرب آن تاریخ و این فداکاریهای بزرگ توسط مجاهدین را داریم نادیده می‌گیریم، در حالی‌که آنها برای بیرون‌کشیدن کشور خود از زیر سایه‌ها و ورود آن به دوران معاصر مبارزه می‌کنند. مطالعه این کتاب بسیار مهم است، زیرا همان‌طور که در ضرب‌المثل آمده، کسانی که از تاریخ درس نمی‌گیرند محکوم به تکرار آن هستند. ما داریم در یکی از آن لحظات زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم تاریخ رژیم تهران را درک نکنیم، آن هم در زمانی که در حال تصمیم‌گیری در مورد سیاست آینده هستیم. اگر امروز در مورد درک وحشی‌گری این رژیم در تهران و تاریخچه فداکاری از جانب کسانی که به‌دنبال تغییر دموکراتیک در ایران بوده‌اند، شکست بخوریم، دیگر ما نخواهیم توانست با سیاست درست رو به جلو حرکت کنیم. بنابراین، ما تاریخی را که در برابر ما وجود دارد و در این کتاب ثبت شده است نادیده می‌گیریم».

در پیشگفتار کتاب از خود گذشتگی به قلم پاتریک کندی از جمله چنین آمده است:
پیشگفتار کتاب «از خودگذشتگی» به‌قلم پاتریک کندی
کتاب فوق‌العاده استرون استیونسون وحشت سرکوب، شکنجه و اعدام در ایران و رضایت عجیب و غریب غرب را در برابر شواهد انکارناپذیر تمایل آخوندها به تولید تسلیحات هسته‌یی و حمایت از تروریسم در سراسر خاورمیانه و جهان را تشریح می‌کند. در (کتاب) «از خودگذشتگی: زندگی با مجاهدین ایرانی»، نویسنده نقش خود را به‌عنوان یک عضو منتخب پارلمان اروپا توضیح می‌دهد (و این‌که چه‌طور) شانه به شانه جنبش اپوزیسیون ایران ایستاد، (آن هم) در زمانی که آنها لیست‌گذاری شده بودند. بیش از سه دهه پیش، پدر من سناتور فقید تد کندی، در کنار نلسون ماندلا و کنگره ملی آفریقا ایستاد، در زمانی که آنها به‌عنوان تروریست لیست‌گذاری شده بودند. او هم‌چون استیونسون آماده بود تا شهرت خود را به‌خاطر نبرد برای آزادی، دموکراسی و حقوق‌بشر در معرض خطر قرار بدهد.

«از خودگذشتگی: زندگی با مجاهدین ایرانی» احتمالاً اولین کتاب این‌چنینی است که در آن نویسنده، خواننده را وارد تجارب شخصی خودش می‌کند تا نشان بدهد چه‌طور به‌عنوان یک نماینده پارلمان اروپا، به‌رغم همه اتهامات علیه سازمان مجاهدین خلق ایران، وی این سازمان را شناخت، با آن همکاری و از آن حمایت کرد. در مسیر سفری جالب و گاهی دشوار، او حتی تکرار این اتهامات را از مقامهای دولتی شنید که تلاش داشتند وی را از حمایت از این جنبش منصرف کنند. او مجبور شد پژوهش و تحقیقات خودش را انجام بدهد، صحت‌وسقم تک به تک اتهامات را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که (این اتهامات) اشتباه هستند، از وزارت اطلاعات و امنیت (رژیم) ایران سرچشمه گرفته‌اند و لابی‌های (حکومت) تهران آنها را توزیع کرده‌اند استیونسون فراتر از این نشان می‌دهد که چه‌طور این اتهامات توسط دولتها برای توجیه سیاست مماشاتشان در قبال رژیم ایران مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

شرح تکان‌دهنده او از خیانت مطلق غرب در قبال پناهندگان ایرانی در عراق باید یک کیفرخواست شوکه‌کننده برای سیاست ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در این کشور تلقی شود.

استیونسون در هر فصل از کتاب خود مصاحبه‌های تکان‌دهنده‌یی با بازماندگان زندانهای قرون‌وسطایی (رژیم) ایران را آورده که بی‌رحمی، شکنجه و اعدام‌هایی را که تا امروز هم ادامه دارد، تشریح می‌کنند. روایت درخشان و تحقیقات جامعش، انتخاب‌های دشواری را که ما بین گذشته و آینده با آن مواجهیم نمایان کرده است. او به‌روشنی نشان می‌دهد که دیکتاتوری مذهبی (حاکم بر) ایران مشکل کلیدی در خاورمیانه است و هرگز نباید به‌عنوان بخشی از راه‌حل نگریسته شود. او با قدرت استدلال می‌کند که آینده ایران به‌عنوان یک دموکراسی عادلانه و با ثبات، فقط می‌تواند از طریق حمایت از جنبش اپوزیسیون اصلی، سازمان مجاهدین خلق ایران، محقق شود.

مصاحبه سیمای آزادی با استیونسون
استیونسون: این کتاب به‌نام «از خود گذشتگی – زندگی با مجاهدین ایرانی» حاوی همه تجربیاتم طی سالیانی است که حامی تمام‌عیار مجاهدین بوده‌ام و همه سالیانی که دوشادوش خانم رجوی و همه اعضای ارشد مجاهدین مبارزه کرده‌ام. در پنج سال گذشته، از 2009 تا 2014، این افتخار را داشتم که به‌عنوان رئیس هیأت رابطه با عراق در پارلمان اروپا انتخاب شده بودم. این من‌را قادر ساخت چندین نوبت به این منطقه سفر کنم و با چشمان خود ببینم چه‌طور سیاست مماشات غرب، تا آنجا که به (حکومت) تهران برمی‌گردد، یک شکست تمام‌عیار بوده و چگونه رژیم ایران در حال نفوذ و دست‌کاری در دولت عراق با نوری مالکی بوده و این‌که دولت او تنها دست‌نشانده رژیم فاشیستی و استبداد مذهبی حاکم بر تهران بود. قتل‌عام‌های مکرری صورت گرفت، در حالی‌که به غرب در مورد وقوع آنها هشدار داده بودیم و با وجود این واقعیت که آمریکایی‌ها امنیت تک به تک ساکنان کمپ اشرف را تضمین کرده بودند، اما آمریکا، ملل‌متحد و اتحادیه اروپا عقب کشیدند و قتل‌عام‌ها را تماشا کردند و هیچ کاری نکردند. حتی انگشتی بلند نکردند و این خیانت بزرگی در تاریخ بوده و من همه اینها را فاش کرده‌ام. اکنون که از پارلمان اروپا بازنشسته شده‌ام، احساس می‌کنم قادرم خیانت‌ها، اشتباهات و اختلال‌های سیاست غرب در عراق و ایران را فاش کنم. این کتاب، حاوی مصاحبه‌هایی با اعضای مجاهدین هم هست که از شکنجه و زندان نجات یافته‌اند و دوباره توانسته‌اند به مجاهدین بپیوندند. داستانهای آنها بسیار وحشتناک است و این‌که با آنها به‌طرز فجیعی رفتار می‌شد. آنها داستانهای فجیعی از اعدام هزاران تن از همکاران خود در زندانهای داخل ایران می‌گویند. در گردهمایی بزرگ امسال در پاریس نسخه‌هایی خواهم داشت و خیلی مشتاقم نسخه‌هایی از این کتاب را برای جمعیتی که در این گردهمایی بزرگ در ژوئن شرکت می‌کنند امضا کنم.

از کتاب «از خودگذشتگی-زندگی با مجاهدین ایرانی» به‌قلم استرون استیونسون
ایران از دورانی طولانی از تاریکی رنج برده است. نور آزادی را پوشانده‌اند. اما روزهای آخوندها به‌شمارش افتاده، درخشش دوباره نور قریب‌الوقوع است. می‌توانیم اولین بارقه‌های طلوع نور را از میان تاریکی ببینیم و مشعل‌داران آن (اعضای) سازمان مجاهدین خلق ایران در کمپ لیبرتی و هواداران آنها در سراسر جهانند. این‌را یک افتخار برای خود می‌دانم که بگویم، در هر گام این مسیر، در کنار آنها هستم. دعا می‌کنم که روزی به‌زودی زود، دست در دست آنها در خیابانهای تهران آزاد شده قدم بزنم.

من اشرفی هستم...